Geelpootmeeuw, Nuldernauw (Gld), 21 augustus 2010

dinsdag 3 januari 2012

Rondje delta

Ook dit jaar wil ik weer proberen meer dan 300 soorten in Nederland te zien. Het doel voor 2012  is boven het aantal van vorig jaar (305)  uit te komen.

Het jaar begon niet al te goed. Met de jaarwisseling was ik ziek waardoor ik niet meteen op 1 januari aan de slag kon. De volgende dag voelde ik me iets opgeknapt en kon ik voor het eerst op pad. Omdat Johannes nog altijd geen Grote burgemeester op zijn lijst had besloot ik er een rondje Delta van te maken. Om ongeveer half elf kwamen we aan bij de Oesterdam voor het eerste doel van vandaag: Fraters. Deze waren snel gevonden. Een groepje van zeventien vogels foerageerde op de dam en liet zich goed bekijken. Toen we terug reden vond ik ook nog een groep van dertien Sneeuwgorzen.



Frater / Twite
Carduelis flavirostris



Sneeuwgors / Snow Bunting
Plectrophenax nivalis

Het volgende doel: Velduilen. Gisteren waren er in de buurt van Wilhelminapolder drie gemeld.  Aangezien we het gebied niet kenden wisten we niet precies waar we moesten zoeken. Buitendijks konden we ze in elk geval niet vinden. Toen we terugliepen naar de auto vlogen er plots twee Velduilen op uit de slootkant en gingen midden op een kaal akker zitten. Na korte tijd vlogen ze weer naar de slootkant waar ze zich fraai lieten fotograferen.



Velduil / Short-eared Owl
Asio flammeus

Van deze plek was het maar een klein stukje rijden naar het volgende doel, de Grote geelpootruiter van Colijnsplaat. Hier aangekomen zagen we al enkele andere vogelaars staan, waaronder een Zwitser die ons  wat informatie verschafte over plekken voor Steenpatrijzen ( een soort die Johannes en ik beide nog voor onze WP-lijst moeten). Het ruitertje was meteen binnen en liet zich met de zon in de rug goed bekijken. Helaas net wat te ver voor goede foto's.


Grote geelpootruiter / Greater Yellowlegs
Tringa melanoleuca

Dan was het nu tijd voor Johannes' nieuwe soort. Ook de Grote burgemeester vergde weinig zoekwerk. Hij zat helemaal vooraan op het strand en liet zich nog wat beter digiscopen dan de laatste keer.



Grote burgemeester / Glaucous Gull
Larus hyperboreus

Terwijl we hier stonden kwam er een Bird Alert door van de Giervalk van de Autrichepolder in Zeeuws-Vlaanderen. Voor ons allebei een nieuwe soort. We twijfelden nog even of we meteen zouden gaan rijden omdat we de waarnemer niet kenden en er de laatste tijd wel meer vage claims uit dit gebied kwamen.  Nog snel even  Kuifaalscholer op de jaarlijst gezet en toch maar gegaan.


Toen we net de Westerscheldetunnel door waren kwam het bericht van Alwin Borhem dat de vogel niet meer op de bewuste plek aanwezig was. Nog een tijd de troosteloze akkers, weilanden en moddervlakten afgezocht maar helaas. Ondertussen hoestte ik zo ongeveer de longen uit mijn lijf en ging ik ook nog midden in de stront staan... Mijn humeur werd er niet echt beter op. In de verspilde twee uur hadden we ook IJsduiker, Zwarte rotgans, Kleine burrie en nog wat leuke soorten kunnen zien. Snel terug dan maar, misschien dat de burrie nog net lukt.


Er was geen tijd meer voor de IJsduiker van het Veerse meer, maar het lukte nog wel om, vanuit de rijdende auto, de Kraanvogel bij Westenschouwen binnen te koppen. Aangekomen in de Buitenhaven van Stellendam was de Kleine burgemeester helaas niet meer aanwezig.

Al met al niet het dagje waar ik op had gehoopt. Het was ook niet echt bevorderlijk voor de gezondheid want ik zit helaas weer ziek thuis dit stukje te tikken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten