Geelpootmeeuw, Nuldernauw (Gld), 21 augustus 2010

zondag 8 januari 2012

Witkopeend en Humes Blako

Vrijdag 6 januari voelde ik me weer voldoende hersteld van mijn griepje om weer op pad te gaan. Het doel was om twee ‘overgebleven’ zeldzaamheden van het vorige jaar aan de nieuwe jaarlijst toe te voegen, te weten de Humes bladkoning en Witkopeend. Als er nog voldoende tijd over was wou ik ook nog even langs de Kleine burrie van Stellendam rijden.

Omdat er gisteren de nodige leuke soorten bij Savoy waren gezien besloot ik te beginnen met wat zeetrek. De wind leek nog steeds prima maar om onduidelijke redenen viel de trek flink tegen. Ik kon Eider, Drieteenmeeuw, Dwergmeeuw en Alk toevoegen aan de jaarlijst maar dat was het dan ook wel. Geen jagers, Noordse stormvogel of Rosse Franjepoot. Na een kleine anderhalf uur besloot ik het dan ook voor gezien te houden en op zoek te gaan naar de Humes bladkoning. Deze was op geluid snel gevonden maar het duurde nog wel even voordat het vogeltje zich liet zien. Tevreden met mijn waarneming vertrok ik naar Reeuwijk.

De Witkopeend bevond zich niet meer op de plek waar ik hem vorig jaar had gezien. Daarom besloot ik eerst maar te gaan zoeken naar de Witoogeend die zich ook in de omgeving zou moeten bevinden. Aan de westkant van de plas bevond zich een groep Kuif- en Tafeleenden. Toen ik deze doorzocht zag ik ineens de Witkopeend zwemmen. De vogel was druk aan het foerageren maar net toen ik dichtbij genoeg was voor goede foto’s besloot de vogel te gaan slapen. Hier, samen met onder andere Paul van de Werken en Robert van der Meer, geruime tijd gewacht op het moment dat de vogel de snavel uit de veren haalde. Dit was steeds maar voor een paar seconden maar toch lukte het me om wat leuke plaatjes te schieten. Daarna samen met Robert nog even tevergeefs gezocht naar de Witoogeend.





Witkopeend / White-headed Duck
Oxyura leucocephala

Terwijl ik hier stond kwam het bericht door dat er vandaag drie Papegaaiduikers langs Westkapelle waren gevlogen, waarvan één enige tijd tp. Balen… deze soort staat hoog op mijn verlanglijstje. Het was ondertussen al weer een uur of vier waardoor er geen tijd meer was voor de Kleine burrie. Deze moest dus nog maar even wachten..

Geen opmerkingen:

Een reactie posten